‘Verhuurders doen te weinig om servicekosten laag te houden’

8 oktober 2012 – AMSTERDAM – De helft van de huurders vindt dat verhuurders te weinig tot niets doen om servicekosten laag te houden. Dit terwijl er volgens de meeste huurders veel te besparen valt.

Dit blijkt uit onderzoek van de Woonbond onder leden van huurdersorganisaties. Deze week (van 8 tot 12 oktober) organiseert de bond de actieweek Servicekosten.

Tweederde van de huurders denkt dat er veel te besparen valt en nog eens een kwart zegt dat er een kleine besparing mogelijk is. Toch doen verhuurders er volgens de helft van de huurders weinig tot niets aan.

Huurders betalen bovenop hun huur servicekosten voor zaken als onderhoud, administratie en kosten voor gezamenlijke ruimtes. Verhuurders bepalen in contracten de hoogte van die servicekosten en huurders hebben er weinig invloed op.

‘Gemiste kans’
Dat verhuurders volgens huurders te weinig doen om die servicekosten te beperken is een gemiste kans, zegt Woonbonddirecteur Ronald Paping. “Wij kennen diverse voorbeelden van verhuurders die contracten met schoonmakers, hoveniers of energieleveranciers hebben herzien en daarmee een forse besparing hebben bereikt.”

Ook valt er vaak te besparen op energieverbruik in gemeenschappelijke ruimten door betere afstelling van de verwarmingen of vernieuwing van de apparatuur.

Scherp houden
Volgens de Woonbond loont het om verhuurders scherp te houden door ze erop te attenderen dat het wellicht goedkoper kan.

Bron: Telegraaf.nl

 



Delen:

Comments are closed.